dorneanueduard.blogspot.ro Web analytics

vineri, 29 iunie 2012

ZIUA MICULUI PRINŢ


29 iunie 1900. Antoine-Marie Roger viconte de Saint-Exupery privea pentru prima dată lumea acasă la el, în Lyon. Familia lui nu bănuia că Antoine de Saint -Exupery va fi unul dintre cei mai iubiţi scriitori ai tuturor timpurilor. A studiat la Fribourg , apoi devine pilot. La început piloteză avioane particulare iar în timpul războiului avioane militare de luptă.
Zborul şi scrisul au fost marile lui iubiri iar cartea ,,Micul Prinţ'' le evocă pe ambele într-un mod sensibil, original. ,,Micul Prinţ ''  a fost şi este citită peste tot în lume. Deşi pare a fi un basm pentru copii, cartea este o povestire filosofico -poetică de o sensibilitate copleşitoare. Cu voia dumnevoastră voi reda un scurt fragment din această minunată carte. Antoine de Saint-Exupery a dispărut în misiune în timpul unui zbor la data de 31 iulie 1944. ,,Micul Prinţ'' a rămas ca o dovadă incontestabilă a unui talent excepţional:
,, 
 III 
Mi-a trebuit un timp îndelungat, până când să pot pricepe dincotro venea. Micul prinţ, care îmi punea o mulţime de întrebări, părea că niciodată nu le aude pe-ale mele. Nu m-am lămurit deplin decât încetul cu încetul, şi asta datorită unor cuvinte pe care le rostea întâmplător. Aşa, de pildă, când a dat cu ochii de avionul meu (avionul nu vi-l desenez, e un desen mult prea greu pentru mine), m-a întrebat:
- Ce bazaconie mai e şi asta?
- Nici o bazaconie. Asta zboară. E un avion. Avionul meu 
Şi i-am adus la cunoştinţă, cu mândrie, că eu zbor. Atunci el a exclamat:
- Cum? Ai căzut din cer?
- Da, i-am întors-o eu cu modestie
.- O! asta-i bună...
Şi micul prinţ izbucni într-un drăgălaş hohot de râs, care pe mine m-a supărat destul de mult. Mie nu-mi place să râdă nimeni de nenorocirile mele.Apoi, adăugă:
- Atunci şi tu vii tot din cer! De pe ce planetă eşti?
Întrezărind pe loc o licărire în taina care îl învăluia, l-am întrebat numaidecât:
- Va să zică, tu vii de pe altă planetă?
El însă nu mi-a dat nici un răspuns. A clătinat încet din cap, uitându-se la avionul meu:
- Ce-i drept, cu ăsta nici nu poţi să vii prea de departe...
Şi multă vreme s-a pierdut în visare.Apoi şi-a scos oaia din buzunar şi s-a cufundat în contemplarea comorii sale.''

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu