dorneanueduard.blogspot.ro Web analytics

luni, 30 iunie 2014

MĂLINI-VOLUMUL 1-CAPITOLUL 30

E răcoare. Minotauri orbi se împreunează cu umbrele pomilor uscați. Soarele se pregătește să se ridice deasupra Pădurii Prisos. Arunc maieul pe fotoliu și ies afară pe jumătate dezbrăcat. Îmi place să simt răcoarea. Mult.
Deschid cele două uși de la poiata găinilor. Zepto iese primul și sare gardul dinspre livadă. Nu mă duc după el. Sunt sigur că sta un timp în livadă și apoi se va întoarce singur ca de obicei. Intru în bucătăria de vară și încerc să aprind unul dintre ochiurile aragazului. Chibriturile nu se aprind. Stric vreo douăzeci de bețe. Degeaba. Caut în sertarul mesei și găsesc o brichetă cu însemne electorale.
-Nici în bucătărie nu scap de voi, spun eu supărat.
Încălzesc apă într-o cratiță mică, albastră. Torn apa într-o cană, apoi praful de ciocolată. Nu apuc să amestec în cană . Din livadă se aud țipete ascuțite și un lătrat gros. Alerg cât pot de tare. Poarta dinspre livadă s-a înțepenit și sunt nevoit să o lovesc de mai multe ori cu piciorul. Doi câini ciobănești l-au încolțit pe Zepto. Unul dintre ei l-a mușcat de piept. Zepto se tăvălește pe straturile de ceapă și usturoi. Arunc cu toporul după unul dintre câini. Celălalt câine se întoarce înspre mine și mârâie. Are ochii roșii. Ridic cioata de brad și o arunc înspre el. Câinii renunță la Zepto și pleacă speriați. În jurul meu e sânge și iarbă tăvălită. Zepto nu se mai zbate.  Nu a murit. Stă pe spate sub Oblio, mărul pădureț și privește cerul dimineții. Aduc o bucată de țol din cordele și așez cocoșul pe el. Nu am pansamente în casă, iar la farmacie nu e încă deschis. Aduc maieul meu și îl rup în fâșii. Încerc să îi pansez cumva rana.
-Degeaba, frate om, spune îngerul de pază. Cocoșul acesta va pleca dincolo de albastru. Chiar credeai că îl vei putea bandaja ca pe un rănit căzut pe câmpul de luptă?
-Așa am crezut frate înger.
Zepto suflă greu. Nu îi mai curge sânge. Ceilalți cocoși cântă prelung. E ora șase a dimineții. Îmi amintesc de Flint, cocoșul pitic adus tocmai din Ibănești, satul mamei. Bunica Leonora mi-a făcut cadou pe Flint și pe o găinușă pitică, pe Negruța. Asta se întâmpla acum aproape patruzeci de ani, pe vremea când eu eram un copil vesel căruia nu îi păsa că dincolo de podul Moldovei există o altă lume, alte răni, alt labirint. Flint a murit chiar de ziua mea, pe 1 ctombrie. Un uliu l-a ciocnit în cap și i-a smuls carnea de pe piept. Mama l-a așezat pe o scândură în fața bucătăriei de vară. S-a chinuit cam o oră, apoi a murit. Negruța a avut o moarte mult mai grea. Cineva ne-a făcut cadou un cocoș pitic și o găinușă pitică. Am crezut că a făcut asta deoarece eu mă plângeam mereu de moartea lui Flint. Din păcate, cocoșul și găinușa erau bolnavi. Toate găinile s-au îmbolnăvit și au murit într-o singură zi. Doar Negruța a rezistat încă o zi. Avea temperatură foarte mare. Am așezat-o pe o cioată în livadă. Toată ziua a mișcat din cap ca și cum ar fi făcut mătănii. A murit imediat după asfințitul soarelui.
Aduc hârlețul și sap o groapă lângă Oblio, mărul pădureț. Bate vântul și aduce în groapă vișine putrede  și frunze de măr. Zepto a murit. Îl așez cu grijă în groapă, pe bucata de țol. Domnul se apropie de mine și îmi pune o mână pe umărul drept. Îngerul de pază se apropie și îmi pune și el o mână pe umărul stâng. Bulgării de pământ îl ascund pe Zepto. Privesc trist pământul răscolit de lama hârlețului.
E răcoare. În fața Domnului îngenunchează șaisprezece minotauri orbi. Îngerul de pază îi leagă la ochi cu fâșiile însângerate ale maieului meu. Minotaurii sărută pământul.
-Acum mergeți în lume, spune Domnul. Să nu vă scoateți niciodată bandajele de la ochi.
Minotaurii pleacă. Aduc cana cu ciocolată fierbinte. Beau o înghițitură, apoi o dau Domnului. Bea și El fără să spună nimic. Ultima înghițitură o bea îngerul de pază. Acesta aruncă înspre albastru cana goală. Din ceruri nu cade nimic înapoi. Domnul îmi pune din nou palma pe umărul drept. Zâmbesc. Trist și fericit.

Eduard Dorneanu
Mălini 30 iunie 2014

Acest material este protejat de legea dreptului de autor. Sunt interzise preluarea parţială sau integrală şi difuzarea lui fără acordul autorului.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu