dorneanueduard.blogspot.ro Web analytics

sâmbătă, 6 septembrie 2014

LEAPȘA VIRTUALĂ –TOP 5 CĂRȚI NECITITE DE CĂTRE ( UNII DINTRE ) PRIETENII MEI

De câteva săptămâni circulă în virtual, pe facebook mai ales, o ,,provocare’’-,,Top 10 Cărți care mi-au plăcut’’. La început am fost amuzat. Pe facebook există useri care au citit mii de cărți, oameni culți, cu adevărat deosebiți. În același spațiu activează și persoane mai puțin citite, dar care au acceptat ,,provocarea’’ fără niciun fel de rezerve. Iată câteva exemple:
1-Un cunoscut de-al meu, repetent în clasele primare. Nu cred să fi citit 10 cărți în toată viața lui. Topul său conținea titluri din Kafka, Proust, Eliade, Densușianu, Iorga. A primit like și comentarii de la oameni care l-au lăudat pentru calitatea lecturilor sale. L-am întrebat dacă e real că a citit pe Kafka et company. L-a apucat râsul și a spus că nu are timp de ,,rahaturi’’ din astea dar nu putea să se facă de râs, așa că a postat și el ,,un top ca lumea’’. ,, Că doar nu o să mă verifice facebook-ul dacă am citit ori ba cărțile astea, mi-a spus el.’’. Nu l-am mai întrebat dacă știe cine e Kafka. Mă tem că nici de Iorga nu a auzit.
2-O domnișoară absolventă a zece clase a postat în top și următoarele titluri : ,,Raza de bronce’’ de Alcides Arguedas, ,,Juan de la Rosa’’ de Nataniel Aguirre și ,,Visante profundo’’ de Jaime Saenz. Am rămas mut de uimire. Evident, am întrebat-o pe erudita duduie cum de citește pe scriitorii bolivieni. Răspunsul m-a dezarmat: ,, Nu am timp de citit, mi-a spus ea. Cine o spus că trebuia să și citesc  cărțile astea? Îs obligată cumva ?’’.
3-Un domn, pe care nu îl cred în stare să țină minte poezia ,,Cățeluș cu părul creț’’ sau rugăciunea ,,Tatăl nostru’’ avea în prima poziție a topului său următorul titlu :,,Osândirea nedreaptă a lui Dou E ( în original ) de Huan Hanqing. Știind că distinsul domn nu știe bine nici măcar limba română, dapoi limba lui Huan, l-am întrebat cum naiba a reușit să citească și să înțeleagă opera scriitorului chinez. Răspunsul a fost : ,,Hai, uăi Eduard cî iești culmea. Tătî lumea să laudî cî o citit ceva interesant. Lasî sî creadî lumea cî citesc, uăi’’.
 După o asemenea ,,experiență’’ am alcătuit și eu un top. Un top mai mic, top 5. Iată lista cărților necitite de unii dintre prietenii mei ( cunoștiințe, mă rog ):
1-Biblia-Toată lumea are în casă măcar un exemplar. Această carte stă liniștită în biblioteci, sertare sau pe noptiere. Cei mai în vârstă citesc ,,Psalmii’’, dar foarte puțini citesc toată cartea. Motivele inventate sunt puerile: e greu de înțeles, literele sunt mici, e obositoare.
2-Mihai Eminescu -,,Poezii’’- Lăsând la o parte ,,Luceafărul’’ și ,,Scrisoarea a III-a’’, opera eminesciană nu este atât de cunoscută pe cât se crede.
3-Nicolae Labiș-,,Poezii’’-,,Moartea căprioarei’’ este cunoscută. În rest...
4-Ion Creangă-,,Amintiri din copilărie’’-Episoadele cu scăldatul, cireșele și uratul sunt oarecum cunoscute. Mai departe e greu de pătruns. . .
5-Marin Preda-,,Cel mai iubit dintre pământeni’’. Recent am auzit pe cineva care se lăuda că nu citește cărți deoarece există ecranizări ale acestora. Mda.
Repet, acest top se potrivește doar pentru unele dintre cunoștiințele mele. O să spuneți că ăsta ar trebui să fie topul celor mai populare cărți, nu al celor mai necitite . Să fim serioși: în România unii citesc enorm, iar alții deloc sau aproape deloc. Nimeni nu poate transforma peste noapte ignoranții în erudiți. Nici măcar facebook-ul.




Eduard Dorneanu
Mălini 6 septembrie 2014
Acest material este protejat de legea dreptului de autor. Sunt interzise preluarea parţială sau integrală şi difuzarea lui fără acordul autorului 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu